Home icon Kalmar Norway AS / Om oss / Historie
Share: KALMAR.HE31.63

Med røtter i Tampere, Finland; Småland, Sverige; Ottawa, Kansas; og Nederland, har Kalmar vokst gjennom en kompleks og begivenhetsrik utvikling for å bli selskapet det er i dag.

 

Kalmars historie begynner på 1940-tallet

Kalmars historie kan spores tilbake til 1940-tallet, da den første straddle carrier for industriell bruk ble bygget i Härmälä, nær Tampere, Finland. Etter andre verdenskrig ble Valtion Metallitehtaat (Statens Metallfabrikker), som tidligere hadde fokusert på produksjon og vedlikehold av fly og lokomotiver, omdøpt til Valmet i 1951. Som en del av krigserstatningene som Finland betalte til Sovjetunionen på 1950-tallet, mottok Valmets fabrikk i Härmälä en bestilling på 500 tømmerbærere, som var en tidlig forløper til container-straddle carrier som til slutt skulle dominere den globale logistikkindustrien.

 

Gaffeltruck-revolusjonen begynner i Småland, Sverige i 1949

Opprinnelsen til gaffeltrucker kan spores tilbake til Sveriges Småland-region, hvor den første gaffeltrucken for bruk ved en lokal sagbruk ble bygget i 1949 i et lite verksted i byen Lidhult. Lidhults Mekaniska Verkstad (LMV) begynte serieproduksjon i 1952, og utvidet senere til havneoperasjoner, og introduserte en patentert løsning som utstyrte lastebiler med seks hjul på hver aksel i stedet for de vanlige fire.

 

 

Verdens første terminaltraktor for flytting av tilhengere i havner, terminaler, lager og distribusjonsanlegg bygget i 1958

Kalmars serie med terminaltraktorer hadde sin opprinnelse i byen Ottawa, Kansas, i USA, hvor Ottawa Steel introduserte verdens første terminaltraktor i 1958 for å flytte tilhengere i havner, terminaler, lager og distribusjonsanlegg.

 

Første prototyper for container-straddle carriers i 1976

På 1970-tallet begynte containerisering å omforme den globale logistikkindustrien. I Finland introduserte Valmet sine første prototyper for container-straddle carriers i 1976. Etter hvert som de utviklet seg til Kalmar Classic Straddle Carrier, ble over 2 500 enheter levert i løpet av de følgende fire tiårene, med mange som fortsatt er i drift i dag.

 

Introduksjon av den første elektriske gaffeltrucken i 1980

Kalmar introduserte den første elektriske gaffeltrucken i 1980.

 

Kalmar tar form i Sverige

I 1974 ble LMV kjøpt opp av det statseide selskapet Kalmar Verkstad AB, som, ett år senere, kjøpte Ljungbytruck. Sammen klarte selskapene, nå kalt Kalmar LMV, å konkurrere på lik linje med ledende amerikanske produsenter. Gjennom 1980-årene opplevde Kalmar LMV jevn vekst i internasjonale markeder, og ved midten av tiåret hadde de salg og service i over 50 land og produserte et enestående utvalg av motvektslastebiler. Etter selskapets vekst og flere eierskapsendringer ble det omdøpt til Kalmar Industries og notert på Stockholm børs i 1994.

 

Den første reachstacker-prototypen i 1985

I 1985 fullførte Kalmar den første prototypen av reachstacker, med kommersielle leveranser som startet året etter. Denne allsidige maskinen skulle bli en bærebjelke i den globale logistikkindustrien, med hver generasjon av maskiner som utvidet sin håndteringskapasitet.

Legge grunnlaget for dagens Kalmar på 1990-tallet

På 1990-tallet la flere fusjoner og oppkjøp grunnlaget for dagens Kalmar, en global enhet som vever sammen industrielle arv fra Sverige, Finland og USA. I 1994 ble den finske statseide konsernet Sisu kjøpt opp av Ottawa Trucks, samt Valmets materialhåndteringsvirksomhet. I 1997 kjøpte det Finland-baserte Partek Sisu Terminal Systems sammen med en majoritetsandel i Kalmar Industries, og fusjonerte de to selskapene. Innen 2000 var Kalmar Industries blitt fullt eid av finske Partek og ble tatt av børsen i Stockholm.

 

Utvidelse av porteføljen med container-spreaders i 2000

Partes oppkjøp av den svenske container-spreader-produsenten Bromma i 2000 utvidet ytterligere Kalmars portefølje. Grunnlagt i 1965, oppfant Bromma den teleskopiske spreaderen, som gjør det mulig for terminaler å ta imot containere i forskjellige størrelser uten å måtte endre spreaderen for hver heving. I dag er denne designen fortsatt dominerende i spredderverdenen.

Styrke ekspertisen i tungkranvirksomheten i 2001

I 2001 utvidet Kalmar Industries sitt tilbud gjennom oppkjøpene av den nederlandske skip-til-kai-kran og straddle carrier-produsenten Nelcon, samt vedlikeholdsselskapet Groot-Hensen. Disse oppkjøpene brakte sterk ekspertise innen tungkranvirksomhet til Kalmar, og bidro til selskapets utvikling av terminalautomatiseringsløsninger.

 

Etablering av Cargotec i 2005

I 2002 kjøpte det finske heis- og rulletrappfirmaet Kone alle aksjene i Partek. I 2005 fant en annen stor omstrukturering sted da Kone delte sitt materialhåndteringsvirksomhet i Cargotec Corporation, bestående av Kalmar, Hiab og MacGregor.

 

Åpning av den første fullt automatiserte straddle carrier-terminalen i 2005

I 2005 opplevde Kalmar en milepæl i terminalautomatisering med åpningen av den første fullt automatiserte straddle carrier-terminalen i Brisbane, Australia, som var utstyrt med Kalmar AutoStrad™-systemet. I samme år styrket Kalmar sin globale tilstedeværelse ved å etablere en produksjonsanlegg i Shanghai, Kina.

Kalmar AutoShuttle™, nullutslipps- og hybrid-RTG-kraner introdusert

I løpet av dette tiåret introduserte Kalmar også sin Kalmar AutoShuttle™, nullutslipps- og hybrid-RTG-kraner, samt den første generasjonen av hybrid-drevne straddle carriers.

 

Åpning av en monteringsfasilitet i Stargard i 2010

I 2010 åpnet Cargotec en monteringsfasilitet i Stargard, Polen. Produksjonen av straddle carriers, reachstackers og tomcontainerehåndterere ble flyttet fra Lidhult til Stargard i 2013, med gaffeltrucker som snart fulgte etter.

 

Introduksjon av Kalmar SmartPort-porteføljen og Kalmar One

I 2011 kjøpte Kalmar den amerikanske leverandøren av terminaloperasjonssystemer Navis, som var en del av Kalmar til 2021. I løpet av samme tiår forbedret Kalmar sine automatiseringsmuligheter ved å introdusere Kalmar SmartPort-porteføljen og Kalmar One, et fleksibelt og skalerbart åpent automatiseringssystem for håndtering av containere i havner og terminaler.

 

Lansering av den fullt elektriske porteføljen i 2021

Siden introduksjonen av den første elektriske gaffeltrucken i 1980 har Kalmar vært en pioner i bransjen. Kalmar lanserte sin fullt elektriske portefølje i 2021, som består av et bredt spekter av materialhåndteringsutstyr fra elektriske reachstackers til tunge, mellomstore og lette gaffeltrucker, terminaltraktorer samt straddle carriers.

Starte robotisering-reisen i 2021

Kalmars forpliktelse til innovasjon er ytterligere tydelig i introduksjonen av Kalmar Robotic Portfolio samme år, en lovende serie med intelligente, fleksible og autonome mobile utstyrsløsninger for fremtiden.

 

Utgang fra tungkranvirksomheten i 2022

I 2022 besluttet Kalmar å trekke seg ut av tungkranvirksomheten og overføre immaterielle rettigheter og eiendeler relatert til tungkraner til Rainbow Industries Co. Ltd. (RIC), og skifte fokus til sin nåværende portefølje.

 

Introduksjon av Electric Straddle Carrier Charge Family i 2023

Kalmar introduserte også Electric Straddle Carrier Charge Family, som inkluderer batteriteknologier, ladeløsninger og programvare for å støtte straddle carrier-operatører i overgangen til avkarboniserte operasjoner.

 

2024 og videre: Kalmar notert på Nasdaq Helsinki

Kalmar ble notert på Nasdaq Helsinki 1. juli 2024, etter demergeren fra Cargotec. I dag fortsetter Kalmar å lede veien innen bærekraftig materialhåndtering over hele verden, med et sterkt fokus på elektrifisering på tvers av sitt utvalg av utstyr, og økende livstidsverdi og maksimere oppetid gjennom et globalt tjenestenettverk.

Gjennom sin historie har Kalmars historie blitt bygget på lokale innovasjoner som har utviklet seg til globalt vellykkede produkter. Med ansatte i 30 land og kunder over hele verden er denne ideen mer relevant enn noen gang. De opprinnelige fødestedene til produktlinjene – Tampere, Ljungby og Ottawa – forblir som Kalmars kjerne innovasjons- og utviklingssentre, klare til å møte utfordringene i det 21. århundre.