Home icon Kalmar Norway AS / Nyheter og innsikt / Artikler / 20200109_Boxing clever – boosting terminal efficiency with smart process automation
Share: KALMAR.HE31.63
Smart håndtering – øker terminaleffektiviteten med smart prosessautomatisering

Smart håndtering – øker terminaleffektiviteten med smart prosessautomatisering

En typisk moderne containerterminal kan være hjemsted for et stort utvalg av komplekse teknologier og utstyr, men det endelige målet er enkelt: få bokser av et skip eller jernbanevogn, gjennom verftet og send dem på vei så raskt som mulig. Prosessautomatisering gir enorme fordeler når det gjelder å samle inn de riktige dataene for å få denne prosessen til å gå så jevnt og effektivt som mulig.

"Terminaler behandler i utgangspunktet containere som kommer på og av fartøyer og får dem inn og ut av verftet via lastebil eller jernbane så raskt som mulig - du kan legge til alt det komplekse maskineriet og programvaren du liker, men det er det i et nøtteskall," sier John Scott, Vice President, Automation Sales, Americas, Kalmar. "Der prosessautomatisering kommer inn er å hjelpe terminaloperatører til å bli mer effektive, å se helheten, tenke på føttene, redusere kompleksiteten og ta smartere beslutninger som øker effektiviteten," fortsetter han.

"Hjernen" til en terminal, terminaloperativsystemet (TOS), er bare så smart som dataene den er gitt. Menneskelige feil, ekstra trinn i prosessen, manuell input – alt dette kaster bort tid og kan påvirke kvaliteten på informasjonen i TOS negativt, noe som betyr at "hjernen" ikke tenker så klart eller smart som den kunne.. 

Utjevning av flyten fra port til fartøy og tilbake ut igjen

Et av de tidlige eksemplene på prosessautomatisering i aksjon er ved terminalporten. Mens det tidligere ville ha vært en person i hvert innkjøringsfelt som manuelt sjekket inn lastebiler når de ankom, ser vi nå flere kjørefelt administrert av en enkelt ekspeditør. Kalmar SmartTruck gjør det mulig for en terminaloperatør å gå ett skritt videre for å spore og kontrollere lastebilen utenfor porten som om den var en innvendig gårdsbil.

Terminaler er opptatt av å bevege seg utenfor porten og implementere prosessautomatisering gjennom resten av driften. Kunder kommer til oss med en liste over smertepunkter, i hovedsak flaskehalser, i containerens reise fra gate til verft, fartøy til verft eller jernbane til verft, og det er vår jobb å se hvordan vi kan hjelpe dem å jobbe smartere for å fjerne disse.”

Kalmars pakke med prosessautomatiseringsløsninger inkluderer:

  • SmartMap for sanntids og historisk visualisering av utstyrsplassering og containerruting i gården
  • SmartLift for automatisering av jobbvalgsprosessen for løfteutstyr som Reachstackere, Top Loaders, RTGs og RMGs
  • SmartTruck for automatisk identifikasjon av lastebiler og sporing av deres bevegelse rundt terminalen
  • SmartStack for å lage en automatisk oppdatert sanntidsstabelbeholderbeholdning

>> Besøk vårt virtuelle utstillingsrom for SmartPort for å se nærmere

Når det gjelder å ta ting til neste nivå, er det å samle inn mer og bedre datakvalitet nøkkelen, for med mindre du vet hvor containerne, terminalutstyret og lastebilene dine er, jobber du med én hånd bundet bak ryggen. SmartTruck er en viktig differensiator for Kalmars tilbud om prosessautomatisering, ettersom den gir en terminaloperatør sanntidssynlighet og kontroll over veilastebiler som om de var interne gårdsbiler.

"Terminaler blir travlere hele tiden, så med verktøy som SmartTruck, SmartLift og SmartMap er det vi ønsker å gi operatørene den synlighet de trenger for å gjøre dem i stand til å forbedre utstyrsutnyttelsen, redusere behandlingstider og overbelastning, og gi bedre service til deres kunder, sier Scott. "Enten vi snakker om portoperasjoner, løfteutstyr eller lasting og lossing av fartøy, er poenget å fjerne de manuelle trinnene som holder opp prosessen og samle inn data som vil hjelpe kundene med å optimalisere prosessene sine," fortsetter han.  

Komplementære teknologier som legger grunnlaget for automatisering

Kalmars prosessautomatiseringsløsninger fungerer sømløst med Kalmar utstyrsautomatisering og teknologiene utfyller hverandre. For eksempel, i en automatisert RTG-operasjon der du ikke har en operatør i kabinen for å identifisere lastebilene som skal betjenes, hjelper ekstern sporing av lastebiler med prosessautomatisering deg å få mest mulig ut av teknologien.

Prosessautomatisering kan også være første skritt mot semi- eller helautomatiserte operasjoner. Lanseringen av automatiseringssystemet Kalmar One gir enda større synergi mellom disse forskjellige automatiseringsteknologiene. Med Kalmar One kan kundene kombinere løsninger etter deres unike behov og utvikle sine operasjoner gradvis fra prosessautomatisering til full utstyrsautomatisering.

Tryggere og sikrere drift

Prosessautomatisering handler ikke bare om å effektivisere terminaler for å gjøre dem så effektive som mulig – det handler også om å beskytte folk mot risiko og forbedre sikkerheten.

For eksempel lar SmartLift utstyrsoperatøren fokusere på å flytte containere i motsetning til å bruke verdifull tid på å identifisere lastebiler og bla gjennom en jobbliste for å finne ut hvilken container som skal leveres. SmartTruck gir den samme sikten til eksterne lastebiler som for innvendige gårdsbiler, noe som betyr at TOS har sanntidssikt til når en lastebil ankommer arbeidsstedet og bedre kan optimalisere svingtidene uten at sjåføren må forlate førerhuset.

"Vårt endelige mål er å gi kunden verktøyene de trenger for å ta det neste spranget når det gjelder smart beslutningstaking, operasjonell effektivitet og sikkerhet, sier Scott. "Prosessautomatisering handler om å jevne flyten, og med vår teknologi og erfaring har vi hjulpet alle typer terminaler rundt om i verden til å gjøre nettopp det."

Related articles

All articles

Further reading

Subscribe and receive updates in your email

Abonner på våre utgivelser