Home icon Kalmar Norway AS / Nyheter og innsikt / Artikler / 20191125_Kalmar OneTerminal powers Australia's largest logistics development at the Moorebank Logistics Park (MLP)
Share: KALMAR.HE31.03
OneTerminal driver Australias største logistikkutvikling ved Moorebank Logistics Park

OneTerminal driver Australias største logistikkutvikling ved Moorebank Logistics Park

Kalmar og Navis hjelper logistikktjenesteleverandøren Qube med å bygge en helautomatisert intermodal terminal som dramatisk øker logistikkeffektiviteten for store forhandlere og forbedrer øko-effektiviteten til godstransport for staten New South Wales. 

Qube er Australias største integrerte leverandør av import- og eksportlogistikktjenester, som opererer på over 135 lokasjoner over hele Australia, New Zealand og Sørøst-Asia med en arbeidsstyrke på mer enn 6500 ansatte og en markedsverdi på over 5 milliarder australske dollar.

Qube jobber for tiden med et transformerende intermodalt prosjekt i det sørvestlige Sydney. Den 243 hektar store Moorebank Logistics Park (MLP) vil til slutt se utviklingen av opptil 850 000 kvadratmeter med lager, samt to intermodale jernbaneterminaler. Moorebank Logistics Park vil bli Australias største godsinfrastrukturprosjekt, og vil inkludere den nyeste helautomatiserte frakthåndteringsteknologien levert som en OneTerminal-løsning

.

Forbinder sjø, land og jernbane

MLP ligger i en strategisk beliggenhet, med lett tilgang til nasjonale motorveier som betjener viktige godskorridorer i New South Wales. Jernbaneforbindelser til det nasjonale jernbanenettet er supplert med en dedikert godstogforbindelse til terminalen i Port Botany. Rask og smidig grensesnitt mellom skipsfart, vei- og jernbanetransport er avgjørende for driftskonseptet, og den intermodale terminalen på stedet har et unikt helautomatisert konsept med åtte utkragende skinnemonterte portalkraner (RMG) og fire automatiserte stablekraner (ASC) .

Det innovative terminalkonseptet benytter i stor grad Kalmar hybrid FastCharge AutoStrads for horisontal transport av containere. Dessuten inkluderer den fleksible og unike løsningen levering av solceller på taket, noe som gjør det mulig å drive maskinene med solenergi, eller alternativt kan de kjøre med diesel, basert på hva som er den beste driftsløsningen. To containerbaner for straddle carriers er plassert i RMG cantilever-området, og maskinene håndterer lasting og lossing av containere på landeveisbiler på ni lastebilnett. I tillegg tar AutoStrads seg av helautomatisk containerlevering til lagrene i logistikkparken.

OneTerminal-løsningen leveres som et integrert system som kombinerer Kalmar-utstyr og Navis N4-programvare. Monteringen av de første kranene starter på stedet i januar 2020, og terminalen skal etter planen nå fullskala automatisert drift om cirka 3,5 år. Kalmar-løsningen inkluderer også et bredt spekter av støtteutstyr, fra adgangskontroll og autokalibreringssystemer til FastCharge-ladestasjoner og navigasjonsinfrastruktur på stedet.

Tilfører verdi ved automatisering

"Moorebank Logistics Park er et godt eksempel på hvordan automatisering kan muliggjøre nye typer høyverdilager i detaljhandelen," sier Greg Pauline, Director Infrastructure and Property, Qube Holdings. «Vår første leietaker i distriktet er en ledende detaljhandelskjede som opprinnelig ba om 45 000 m2 lagerplass og 20 000 m2 hardt underlag. Som et resultat av automatiseringen og tilhørende tilkoblingsmuligheter har kunden etablert et mindre fotavtrykk på 37 860 m2 uten ekstra container lagring, noe som resulterer i betydelige kostnadsbesparelser.

MLP er også "banebrytende innovative sikkerhets- og bærekraftinitiativer på tvers av prosjektet. Den helautomatiske transporten av containere direkte til lastedørene til lageret forbedrer sikkerheten på arbeidsplassen, og detaljlageret har en 3 MW solcellepanel som er den største solcelleinstallasjonen med ett tak i Australia. "I fremtiden vil vi generere strøm på stedet for våre leietakere," bemerker Pauline. "Ved å muliggjøre rask jernbaneforbindelse fra Port Botany, bidrar parken til å redusere utslippene fra lastebiler med mer enn 111 000 tonn CO2-ekvivalenter årlig. Dette tilsvarer å fjerne 3000 lastebiler av veien per dag", la han til.

Kalmar automatiseringsløsning støtter direkte MLPs forretningsmål – og terminalens leietakere og brukere. "Det har vært veldig gledelig at vi kan tiltrekke leietakere med høy etterspørsel til nettstedet vårt, og bevise for dem at med automatisering kan de drive driften med et betydelig mer effektivt anlegg som oppfyller deres forventninger og levere store kostnadsbesparelser," sier Pauline. "Sammenlignet med eksisterende veitransport fra terminalen i Port Botany, kan vi nå gi sikkerhet for at containere går fra et skip og ankommer lagrene på MLP på en enkelt dag, i stedet for fire dager som tidligere. For forhandlere er dette et massivt konkurransefortrinn." 

"Vi kan nå gi sikkerhet for at containere kommer til lagrene på en enkelt dag."

Bygger på tillit

Et terminaldesignprosjekt av dette omfanget krever fleksibilitet og åpen tenkning fra alle involverte parter. "Du starter med visse forutsetninger om prosjektet, men du må også være klar til å tilpasse deg etter hvert som du får mer informasjon underveis," sier Greg Pauline. "Vi hadde for eksempel opprinnelig planlagt et terminalkonsept basert på Kalmar AutoShuttles, men det viste seg at AutoStrads var en bedre match for vår løsning. Det var veldig gledelig for meg at utviklingsteamet og Kalmar klarte å løse problemet og levere en bedre løsning. En uventet sidegevinst med endringen i horisontalt transportutstyr var at det faktisk forenklet navigasjonsinfrastrukturen til maskinene på grunn av den større høyden på straddles."

Qube har en lang historie med å samarbeide med Kalmar, spesielt gjennom Australias ledende containerterminaloperatør Patrick Terminals, som er 50 % eid av Qube.

"Med automatisering må du gjøre det riktig første gang, så det er viktig å velge originale utstyrsprodusenter (OEM) som du har et langvarig forhold til. Vi er komfortable med egenskapene til Kalmar og de evolusjonære systemene og utstyret som flytte grensene med en revolusjonerende tilnærming.  Dette går til forsvarlig risikostyring, samtidig som det leverer en verdensførste fullt integrert logistikkpark for autonomt utstyr for Qube.noterer Pauline.

"Samarbeid med Kalmar som vår teknologipartner for Moorebank Logistics Park-prosjektet var en viktig beslutning. Vi har vært fornøyd med støtten og engasjementet som de har tilbudt oss på dette terminaldesign- og konstruksjonsprosjektet til dags dato. Det hele handler om å ta i bruk en problemløsende tilnærming, bygge et sterkt samarbeid og sikre en helhetlig tilnærming til denne svært viktige fasetten av prosjektet." 

 

For mer informasjon om Moorebank Logistics Park, besøk www.qubemlp.com.au

The 243-hectare Moorebank Logistics Park will be developed up to 850,000 square metres of warehousing and two intermodal rail terminals.

Related articles

All articles

Further reading

Subscribe and receive updates in your email

Abonner på våre utgivelser