Home icon Kalmar Norway AS / Investor / Bærekraft / Ledelse / Etisk forretningspraksis
Share: KALMAR.HE28.45

 

Overholdelse av etiske standarder og lover er utgangspunktet for alle våre handlinger og beslutninger hos Kalmar, og det er et nøkkel element i vår bærekraftvisjon. Vi opererer i et komplekst globalt miljø, og vår bransje er utsatt for mange etiske og overholdelsesrisikoer. Med vår sterke tilnærming til integritet og styring, streber vi etter å være et eksempel for interessenter gjennom hele vår verdikjede.

 

Kodeks for etikk og varsling

Vår Kodeks for etikk danner grunnlaget for hvordan virksomheten utføres hos Kalmar. Vi oppfordrer alle til å diskutere overholdelsesproblemer og å søke veiledning når det er tvil. Våre kanaler for rapportering av bekymringer inkluderer:

  • Diskutere direkte med nærmeste leder (primær kanal for ansatte)
  • Informere HR eller Etikk- og overholdelsesfunksjonene
  • Kalmar’s SpeakUp-linje er en eksternt vertskanal som er tilgjengelig for alle til å rapportere mistanker om brudd på en trygg og konfidensiell måte. Det er et tidlig varslingssystem for Kalmar for å håndtere potensielle problemer, redusere risiko og bygge tillit både internt og eksternt. Tilgang til SpeakUp-linjen for å gjøre en rapport på https://kalmar.speakup.report/global

Dedikert Etikk- og Overholdelsesteam

Kalmar’s dedikerte Etikk- og Overholdelsesteam (E&C) av erfarne fagfolk driver Kalmar’s E&C-program, utfører regelmessige E&C-risikovurderinger, administrerer SpeakUp-kanalene, og sørger for at rapporterte bekymringer håndteres uavhengig, raskt og profesjonelt. E&C-funksjonen overvåker også Kalmar’s tredjeparts eksportkontrollprogrammer og gir E&C-veiledning og støtte til hele organisasjonen.

Regelmessig Opplæring

Alle ansatte mottar opplæring i Kodeks for etikk når de begynner i selskapet og om utvalgte temaer årlig. Kollegaer som er utsatt for økte risikoer i sitt arbeid, for eksempel relatert til bestikkelser og korrupsjon, får ekstra målrettet opplæring.

Tredjepartsrisikoer

Kalmar’s robuste tredjepartsforretningspartnerprogram sikrer at alle partnere blir tilstrekkelig vurdert og håndtert på en risikobasert måte. Salgspartnere som forhandlere, distributører og agenter er underlagt ekstra onboarding-kontroller og tilsyn, for å sikre at de engasjeres kun for legitime forretningsformål. De får økt screening, ytterligere overholdelsestrening og overvåking, og er alltid engasjert på en transparent måte ved bruk av Kalmars standardiserte forretningspartnerkontrakter.

Ledelsesovervåking

Kalmar’s E&C-styringsmodell knytter E&C-funksjonen direkte til seniorledelsen og revisjons- og risikoutvalget i styret, for å informere dem om tilstanden til E&C-programmet, eksisterende og nye overholdelsesrisikoer, samt status på rapporterte bekymringer og undersøkelser.

 

Kalmar Kodeks for Etikk

Kalmar Code of Conduct - ENGLISH        

Kalmar Code of Conduct - FINNISH

Kalmar Code of Conduct - ARABIC 

Kalmar Code of Conduct - BULGARIAN

Kalmar Code of Conduct - CHINESE simplified

Kalmar Code of Conduct - DANISH

Kalmar Code of Conduct - DUTCH

Kalmar Code of Conduct - FRENCH

Kalmar Code of Conduct - GERMAN

Kalmar Code of Conduct - GREEK

Kalmar Code of Conduct - ITALIAN

Kalmar Code of Conduct - JAPANESE

Kalmar Code of Conduct - KOREAN

Kalmar Code of Conduct - MALAY

Kalmar Code of Conduct - NORWEGIAN

Kalmar Code of Conduct - POLISH

Kalmar Code of Conduct - PORTUGUESE

Kalmar Code of Conduct - RUSSIAN 

Kalmar Code of Conduct - SPANISH

Kalmar Code of Conduct - SWEDISH