Bruken av Kalmar-produkter av kundene våre er hvor det store flertallet av våre klimagassutslipp (85% i 2023) genereres, hovedsakelig på grunn av utslipp fra dieseldrevne maskiner. På samme måte er CO2-utslipp fra vår forsyningskjede, spesielt fra uttak og produksjon av våre råmaterialer og komponenter (hovedsakelig stål), betydelige (14%). Selv om utslipp fra våre egne operasjoner kun utgjør en veldig liten andel av våre totale utslipp (<1%), har de fortsatt en innvirkning på klimaet.
Kalmar påvirker klimaet, men klimaendringer påvirker også Kalmar. Som en del av Cargotec har vi testet robustheten av vår klimastrategi i samsvar med anbefalingene fra Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) for å rapportere klima-relaterte risikoer og muligheter. Mer informasjon om denne analysen kan finnes her og i styrets rapport i Cargotecs årsrapport. Vi vil gjennomføre en ny scenarioanalyse (TCFD) i 2024 som et frittstående selskap, og resultatene vil bli brukt i vår årsrapport for 2024.
For å håndtere våre klimagassutslipp for 2024, har vi valgt å følge Cargotec's klimamål:
Redusere CO2-utslipp i verdikjeden med 25% innen 2025 (fra 2019)
>65% av elektrisiteten i egne operasjoner vil være fornybar i 2024
Fra 1. januar 2025 vil Kalmars nye klimamål som frittstående selskap være:
The Science Based Targets initiative (SBTi) har anerkjent Kalmars forpliktelse. Målene venter fortsatt på godkjenning fra SBTi.